marieke-in-ghana-2017.reismee.nl

De eerste indrukken

Nsawam, 21 september

Hallo allemaal,

Hier is de eerste brief vanuit Ghana. Dat betekent dat ik goed ben aangekomen !

Ik voel me al een beetje gesetteld. Merk wel dat dingen me bekend voor komen, zoals drinkwater in zakjes, alles wordt op het hoofd gedragen en de taal is nog steeds erg lastig. Het Oh ja gevoel was er duidelijk toen de chauffeur mijn zware koffer uit de auto tilde. Ik zou net noemen dat er wieltjes onder zaten, maar toen had hij hem al op zijn hoofd getild. Ik zag hem nog kleiner worden.

Heb een prima huisje en sinds maandag ook warm water voor de afwas (niet om te douchen helaas) en de gasfles om te koken is gevuld. Tja koken, moet je eerst geld hebben om boodschappen te kunnen doen. De eerste geldautomaat is niet op loopafstand, maar gelukkig rijden er allemaal taxi’s. Dit klinkt luxe, maar ze hebben 4 wielen, een motor en een claxon. Dat is genoeg in Ghana. Gelukkig verblijven er hier 4 Nederlandse studenten, en 1 wilde wel even mee en de taxi voorschieten om geld en wat boodschappen van de markt te halen. Heel prettig. Ondanks dat het zondag was…..geen rustdag in Ghana. Eerder chaos. Maar allemaal gelukt. Blijft toch grappig, dat je wortels in een setje van 3 koopt. De sfeer was even wennen. Moet wel even moed verzamelen of ik dat alleen durf…….Dus eerst maar van alles meegenomen, zodat ik nog even bedenktijd heb.

En dan het werk. Ik heb nog niet helemaal zicht op wat hier allemaal gebeurt. Er zijn hier sowieso 3 groepen opgenomen: ca 15 kleine kinderen met hun moeders, ca 25 jonge kinderen zonder moeders, en een groep van ca 25 volwassenen, vooral amputatie-patiënten. Tevens is er een hele grote orthopedische werkplaats. Momenteel is het wat rustig daar, aangezien een container met materiaal voor de protheses in de haven van Accra ligt en daar wordt tegengehouden. Ook komen er mensen van buiten voor consult of poliklinische behandeling. De kinderen die zijn opgenomen, zijn bijvoorbeeld kinderen met klompvoetjes, hersenletsel of een aangeboren afwijking. Momenteel verblijft hier al geruime tijd een kindje met misvormde onderbeentjes. Toen de familie dit zag, bij de geboorte, is de moeder min of meer verstoten. Waarschijnlijk zal de misvorming leiden tot amputaties beiderzijds, dus zullen zij hier geruime tijd verblijven. Gelukkig zijn hier wel wat meer mogelijkheden op het gebied van hulpmiddelen dan bij mijn vorige werkplek in Ghana.

Ook is er 2 x p.w. een gecombineerd ‘spreekuur’ voor de amputatie-patiënten waarbij de orthopedische werkplaats en de fysio’s aanwezig zijn. Er wordt dan gekeken naar hun looppatroon, hulpmiddel en evt klachten. Zo liep er een mw met een prothese die veel te lang leek. Bleek dat ze de stompkous over de zwachtel droeg. Dus dat was eenvoudig op te lossen.

Ook deze week op huisbezoek geweest bij 3 cliënten. Dit zou ik alleen niet kunnen, want zodra je afslaat van de doorgaande weg, is er helemaal geen systeem meer in straten en huizen. En dan zie je heel andere Ghanezen, dan die bij me in het vliegtuig zaten…….

En het weer. De eerste zondag hier was het wat bewolkt met af een toe een buitje. Dit was vast zo geregeld om de overgang wat makkelijker te maken. Tot nu toe is het wel te doen. Wel warm en klam, maar ook regelmatig een wolkje.

En altijd interessant: beesten in het nieuws! Dinsdag trof ik in de keuken een kakkerlak van ca 4 cm, brrrrr. Was een kunst om hem naar buiten te krijgen, maar is gelukt. De vraag is natuurlijk hoe kwam hij binnen, en misschien met familie ? Woensdag was het salamanderdag, en wel op het toilet.

Die heb ik niet kunnen vangen, dus kijk nu eerst 3 keer rond voordat ik naar binnen ga. Ben benieuwd wat ik vandaag aan tref. Vandaag is een nationale feestdag, dus mooi even tijd om te schrijven. Internet is nog even uitzoeken. Heb nu eerst een Ghanese simkaart gekocht. Dit kost hier 50 cent. Voor een modem moet ik naar de hoofdstad, maar probeer eerst of het lukt via mijn telefoon, als hot-spot. (dit heb ik natuurlijk niet zelf bedacht). Dus als jullie dit lezen, werkt het allemaal.

Ik heb een paar foto’s toegevoegd van mijn huis en uitzicht, de clinic en de hoofdstraat op een rustig moment.

Dit was het eerst. Hoop dat het met jullie allemaal goed gaat in Nederland en kom jullie graag tegen op de site.

Liefs Marieke

Reacties

Reacties

Annemarijn

Mooi om te lezen Marieke, fijn dat je iig goed aangekomen bent. Nu maar rustig wennen aan alles daar.

Dikke knuffel, ook van Tijn
An

PS: het uploaden van de foto's is nog niet helemaal gelukt.

Annelies

Fijn om de eerste (goede) indrukken te lezen. Klinkt alsof je al aardig op je plek bent, fijn! Ben benieuwd naar de foto's!

Liefs,
Annelies

Ria

Hey Marieke,
Wat mooi te horen dat de eerste indr goed is.
En het boodschappen doen, zal straks thuis weer wennen zijn...
Geniet van je project, Marieke
Heb geen foto's gezien , maar zie het helemaal voor me..
Groetjes Ria

Loeska .

Lieve Marieke , fijn dat alles goed gaat. Maar wel weer spannende dingen hoor mooi dat je wat warm water heb. Maar die Engen huisgenoten hou ik niet zo van ? , nou ben weer benieuwd wat nog meer mee gaat maken , veel liefs en dikke knuffel

Evelien

Mooi verhaal mams! Heel wat indrukken en wat een avontuur. Leuk om te lezen in wat voor een omgeving je zit en wat er zich allemaal afspeelt daar! Kijk uit naar je volgende verhaal! Dikke kus!
Ps: ik ben super trots op je!

Anneke

Lieve Marieke. Eindelijk mijn wat late reactie. Druk gehad met oppassen in Emmen, 2 dagen, en daarna weer even bijkomen ! Maar wat een prachtig verhaal over je belevenissen en eerste indrukken. Mooi te lezen dat het goed gaat en dat je tevereden bent over je huisje ! Zo te horen hoef je je daar niet te vervelen ! Genoeg te doen voor een fysiotherapeut. Geniet van je werk daar Marieke !
Alle goeds, liefs,
Anneke

Renate

Lieve Marieke,
Alweer een dikke week ben je in Ghana! Hopelijk nu al een beetje gesetteld en durf je al alleen boodschappen te doen :) En zo te lezen genoeg te doen! Een hele fijne tijd! Een lieve groet, Renate

Vader en moeder

Lieve Marieke

Wij zijn blij dat jij en je bagage goed zijn aangekomen en wij hebben inmiddels met veel plezier je mail gelezen en door de foto s hebben wij nu een beetje een indruk van je omgeving.

Groetjes ,veel liefs en succes Vader en Moeder

Martijn

Hi Mam,

Wat leuk om dit verhaal te lezen. Je maakt echt zo veel mee, en dat al op de eerste dagen :)! Heel mooi maar ook spannend. Ik ga nu je andere berichten lezen, heb ook niet zo veel internet hier.

xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!