marieke-in-ghana-2017.reismee.nl

Indrukken week 3

Nsawam, 8 oktober,

Hallo allemaal,

Heel leuk om jullie reacties op mijn site lezen! Nu ik hier al 3 week ben, merk ik dat dingen al vertrouwd raken. Ik schrik niet meer van alle hagedissen op het pad, weet de weg op het terrein en vind het normaal dat drinkwater in zakjes zit. En nu is het de kunst om scherp te blijven, zodat ik wel wat te vertellen heb.

Maandag heb ik meegedraaid op de OPD( out-patiënt-department). Vanaf 6 uur ’s ochtends zitten de eerste patiënten al te wachten, terwijl om 8 uur wordt begonnen. Zo was meneer met nummertje 4 rond 9 uur aan de beurt. Dit kunnen wij ons echt niet voorstellen. Mensen hier hebben heel veel geduld en gaan heel anders met tijd om. Wij hebben altijd haast, het gevoel dat er van alles moet. Tijdens deze OPD kwamen m.n. kinderen voorbij, met verschillende afwijkingen, erge o-benen, x-benen en totaal verwaarloosde klompvoeten bij een spastische jongen van 11. Sommige van deze kinderen kunnen worden geopereerd. 2 x per jaar komt er een chirurg deze ingrepen doen. Zo was er een vader die voor zijn zoontje de afspraak had gemist, tja en dan schuift het dus een half jaar op.

Op dinsdag begint het leven al heel vroeg in Ghana. Rond 5 uur begint de moskee al met oproep tot gebed en om 6 uur ging een andere kerk helemaal los, met megafoon, drums en veel gezang. Geen wonder dat de mensen overdag moe zijn. Over moe zijn gesproken. Vandaag had ik een CVA patiënt op de poli. Zij wilde eerst even uitrusten van de reis. Ging dus lekker liggen op de behandelbank en viel in slaap. Haat echtgenoot was mee en nam het er ook even van. Tja, en wat moet je dan. Ik heb ze even lekker een half uur laten slapen. Misschien waren zij ook al vroeg naar de kerk geweest.

Verder heb ik mij vooral bezig gehouden met de amputatie-patiënten, ca 20. Eerst afgesproken dat ik hier 3 x in de week ben. Sinds vorige week waren er 3 nieuwe opnames. Bij sommigen heeft de amputatie al een jaar geleden plaats gevonden. Sindsdien hebben ze gehinkeld. Ze zijn daardoor supersterk in de armen en in het gezonde been. Dat ze nu pas komen voor een prothese heeft meestal met geld te maken……..een jaar sparen ! Terwijl het verstrekken van een prothese bij ons een vanzelfsprekende zaak is. Hoe dit soort dingen in Ghana allemaal lopen is best lastig om achter te komen. Maar aangezien er geen ziektekostenverzekering is, moet dus voor alles betaald worden. Er zijn verschillende redenen voor de amputaties. Soms diabetes, gangreen of een ongeluk. . Wanneer het bijvoorbeeld een ongeluk betreft zijn er eigenlijk weinig middelen om een breuk te fixeren met platen of schroeven. En dan is amputatie vaak de enige oplossing.

Ook deze week weer mee geweest op huisbezoek. Het was deze keer de bedoeling om een bezoekje te brengen aan de moeder van 1 van de kinderen die hier woont. Zij is al geruime tijd niet meer op bezoek geweest. Het voorstel is om het jongetje aan de chirurg te laten zien, om te kijken wat hij voor hem kan betekenen, maar dit moet natuurlijk met de moeder worden besproken. Deze woon en leefomstandigheden waren zo slecht ! Er was slechts 1 ruimte, zonder matrassen, waar de moeder met het dochtertje van 3 sliep. Het dak bestond uit hier en daar een stuk golfplaat door stenen op zijn plek gehouden. Een bijenvolk had zich daar ook al genesteld. De moeder was inmiddels weer in verwachting (van weer een andere vader) en wist ook niet wanneer ze was uitgerekend. De timmerman van OTC had daar al een bezoekje gebracht om eventueel het dak te repareren, maar dit was niet mogelijk. Er was haar andere woonruimte aangeboden, maar dat wilde ze niet. En dan voel je je heel ongemakkelijk als je daar op bezoek bent……..

En zo wordt steeds duidelijker dat het verschil tussen arm en rijk groot is in Ghana.

En nog even wat over het weer. In de eerste weken was het redelijk te doen. Af en toe wat bewolking en zo nu en dan een buitje. Vandaag was echter een hele warme, plakkerige dag. En aangezien ik de hele ochtend buiten aan het werk was (bij de amputatie-patiënten), heb ik dat goed kunnen ervaren. Hoezo, buiten aan het werk…… Er is geen oefenruimte meer beschikbaar, dus zitten ze ’s ochtends al mooi opgesteld buiten. Onder een hele grote boom, die nu helaas al zijn bladeren laat vallen. Maar gelukkig, de nieuwe bladeren komen er ook al aan. Dus een hele korte herfst.

En de boodschappen. Gisteren naar een nieuw winkeltje achter OTC geweest. Die mevrouw was zo blij dat ik kwam, werd helemaal omarmd: Hello my friend ! Stel je voor dat dat in Nederland gebeurt bij een nieuwe klant bij Albert Heijn. Ik moest midden in haar winkeltje op een stoel zitten wachten. Ook stond daar een bed, dus blijkbaar sliep ze ook in de winkel. Tja, en wat koop je dan: thee, helaas is op. Koffie, laatste blikje (beetje roest, zag thuis: houdbaar tot maart 2017) Okay. Misschien havermout ? Nee ook op. Laatste poging: heeft u ook chocola ? Nu is cacao 1 van de grootste exportproducten in Ghana, dus je begrijpt het al…..geen chocola. Allemaal geëxporteerd natuurlijk. Dus met koffie, 2 rol toiletpapier en wat noedels de winkel verlaten. Maar wat was dat leuk!

En zo beleef ik elke dag wel wat !

Hoop dat het met iedereen goed gaat in Nederland en tot de volgende week!

Liefs Marieke

Reacties

Reacties

Annelies

Lieve mam,

Wat een mooi verhaal om te lezen. En leuk om te horen wat je allemaal doet. Wat divers en wat maak je veel mee zeg! Juist ook die kleine momenten die je beschrijft bij die mevrouw in de winkel, ook dat zijn hele waardevolle en mooie momenten. Blijven genieten mam, en ik ben trots op je hoe jij je inzet voor 'het leven van alle dag' daar. Een dikke knuffel, van lies!

Loeska

lieve Marieke . Wat weer mooi verhaal , heerlijk om te lezen , en wat een armoe zeg . En ik zelf lach het verhaal in winkeltje, ik zag me voor me, hier In AH , maar zo maak je allerlei dingen mee, . Nou jij heb ook herfst wel anders dan hier natuurlijk, . Nou hier weer iets beter. Nou ben weer benieuwd naar je volgen verhaal leuk hoor, nou ik blij het geweldig dat , je dat toch maar doet, groet en dikke knuffel ? ?

Anneke

Tjee Marieke, wat een verhaal, vooral over die moeder die in zo grote armoede moet zien te overleven. Ik kan me voorstellen dat dat voor jou wel heel moeilijk moet zijn. Je staat toch machteloos toe te kijken. Zeker als de moeder zelf niet wil verhuizen.
En een amputatie bij een botbreuk ! Dat is bij ons bijna ondenkbaar.
Gelukkig ook positieve dingen, zoals de foto's van de klasjes en de behandelruimte. Ziet er best netjes uit ! En natuurlijk jouw hulp daar bij de revalidatie van amputatiepatienten ! Prachtig !
Mooi verhaal over die mensen die lekker gaan slapen op de behandelbanken.
Heerlijk ! Ik kan me voorstellen dat je ze maar even lekker liet liggen.
Geniet van de mooie dingen Marieke ! Het was fijn weer iets van je te lezen.
Alle goeds !! Liefs, Anneke

Vader en. Moeder

Hallo Marieke, wat een
Verrassing dat we elkaar vorige week zaterdag konden zien en spreken en intussen hebben we al weer genoten van verhaal drie en de foto s. Marieke, sterkte met de warmte en succes met je werk en je mag er ook van genieten.Liefs en groetjes Vader en moeder
L

Renate

Hoi Marieke, wat weer een prachtig verhaal! Wat kun je het allemaal mooi beschrijven! Fijn dat je al wat begint te wennen. Heel veel succes met alles wat nog op je pad komt. Liefs Renate

Jantina

Hoi Marieke,

Ik heb ook even een kijkje genomen op je website om te zien hoe het met je gaat.
Wat een mooie verhalen en wat maak je een boel mee.

Veel succes nog, blijf genieten en veel plezier nog de komende tijd!

Gr. Jantina Pereboom

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!