marieke-in-ghana-2017.reismee.nl

Week 8

Nsawam 12 november

Hallo allemaal

Ik hoorde dat het voor sommige mensen al een gewoonte is geworden om op zondagochtend, onder de koffie te kijken of er al weer een nieuw verhaal is (he zus). Leuk hoor ! Maar helaas , dit is mijn laatste verhaal. Mijn laatste volledige week zit er op. Volgende week nog 4 dagen werken (nu op elke afdeling nog 1 dag meedraaien) en op vrijdag start mijn trip naar het zuidoostelijke deel van Ghana, afgesloten met een paar dagen strand. En op 25 november kom ik weer thuis.

Voelt best wel raar, want hoe langer je hier bent, hoe meer je je thuis voelt. Maar ik zie er nu erg naar uit om iedereen weer te zien. Maar gisteren kwam hard het besef, dat weggaan ook betekent afscheid nemen van heel veel mensen, die heel veel voor mij hebben betekend hier, en niet te vergeten Ghana zelf met al zijn intensiteit, uitdagingen, kleuren en uitersten! Wat ga ik het missen !

Dus nu nog even wat laatste belevenissen. De afgelopen week was ik uitgenodigd bij een collega voor een Ghanese maaltijd. Het was Banku met tilapia-vis. Banku wordt gemaakt van mais en cassave. Het schijnt een tijdrovend proces te zijn, van 2 dagen mais weken, dan verpulveren en mixen met cassave. Je krijgt dan een kleffe deegbal. Hierbij wordt een saus geserveerd, waar je de Banku in doopt. Men eet hier niet met bestek, maar met je rechterhand pluk je dan wat deeg en maakt daar een balletje van. De vis was vooral erg lekker. Speciaal voor mij hadden ze het niet scherp gekruid gelukkig. Zelf houden de Ghanezen erg veel van pepers. Maar het meest populaire gerecht in Ghana is fufu, gemaakt van cassave met yam, (dat is een soort aardappel), of van cassave met plantein. (Plantein ziet er uit als hele grote bananen, maar de smaak is heel anders). Deze ingrediënten worden samen in een houten bak fijn gestampt met een grote houten stok, tot dit ook een kleffe bal is. Maar de fufu kun je niet kauwen, die moet je gelijk doorslikken. Vaak wordt dit geserveerd met een scherpe saus. Als ze dit aanbieden zeg ik altijd dat ik het al geprobeerd heb.

Ook mocht ik deze week een bezoekje brengen aan 1 van de amputatie-groep, (de moslim man met 4 vrouwen) die was opgenomen in het ziekenhuis. Dit was een overheidsziekenhuis en dan zijn de voorzieningen minimaal. Een hele drukke poli en hele sobere zalen. De zaal waar deze patiënt lag, bood plek aan 10 bedden, met, als het meezat, een groezelig laken er op. Dus geen elektronisch verstelbaar bed, televisie of radio. Hij was opgenomen i.v.m. hoge bloedsuikers, maar vertelde dat dit nu al beter ging. Hij dacht er over om een vijfde vrouw te trouwen, dan kon de eerste met pensioen, ha,ha. Ook is het zo, dat in dit ziekenhuis alleen medische zorg wordt verleend, geen fysiotherapie overigens. Dat houdt in, dat familie verantwoordelijk is voor de persoonlijke verzorging en daaronder valt dus ook zorgen voor zijn eten en wassen. Sommige familieleden koken thuis, of anders kunnen ze een maaltijd kopen in de kantine van het ziekenhuis. Wat een totaal andere wereld !

Ook kwam er afgelopen week een Ghanese dokter die regelmatig langs komt voor tenotomie van de achillespees bij kindertjes met klompvoetjes. Dat gebeurt gewoon op een bureautje, kleedje er over klaar. Bij kleine kindertjes zijn dit kleine ingrepen. De achillespees wordt doorgesneden en dan wordt het beentje tot de heup gegipst. Dit blijft zo’n 2 -3 week zitten. Niets geen hechtingen. Het schijnt dat de pees vanzelf weer aan elkaar groeit. Een moeder vond dat zo spannend dat ze er zelf bij moest huilen. En als het kindje moet huilen, hup, aan de borst, terwijl de dokter nog in de hak aan het peuteren is.

De weekeinden in Ghana staan vaak in het teken van begrafenissen. Dit zijn eigenlijk feesten die wel een paar dagen duren. Natuurlijk hebben mensen hier geen mogelijkheden om rouwkaarten te versturen, dus wordt een begrafenis aangekondigd middels aanplakbiljetten (zie foto) Helemaal onderaan staat dan het kledingvoorschrift (helaas op de foto niet goed te zien). Dit is meestal zwart, met rood. Hoe jonger de persoon was, des te meer rood. Deze ‘feesten’ vinden altijd buiten plaats en zijn meestal heel groots opgezet. En eten maakt hier ook onderdeel van uit.

Op de kinderafdeling is deze week driftig geknutseld. Overal papier en verhitte koppies (maar dat is eigenlijk elke dag zo bij deze temperatuur). Dus ik dacht, moet maar even kijken wat ze maken: kerstboompjes. Op 1 of andere manier past dat niet. De zon staat te branden aan de hemel en je zweet overal waar mogelijk en dan……kerstboompjes. Ook hier beginnen de voorbereidingen op tijd. Er is nu een opnamestop, zodat alle moeders met baby’tjes en de amputatie-patiënten voor de kerst thuis zijn. Ook vandaag ging weer een mevrouw naar huis. Ook deze prothese was afgewerkt, maar helaas was de kleur weer een probleem. Bij dit soort prothese bepaalt de kleur van de panty die er over gaat de ‘huidskleur’. En helaas zijn er niet veel verschillende soorten bruin/zwart. Eerst was die te zwart en toen te licht bruin. Tja, wel jammer.

En zo ben ik aan het eind gekomen van deze brief en dus ook aan het eind van deze manier van contact tussen Ghana en Nederland.

Ik hoop dat jullie een beetje een beeld hebben kunnen krijgen van de mooie, warme, schrijnende, positieve, confronterende en relativerende elementen van deze periode. En wil jullie nogmaals bedanken voor de donaties en de lieve berichtjes die ik van jullie heb gekregen !

En tot ziens in Nederland !

Veel liefs, Marieke

Loeska

Nou het is weer een hele belevenissen , wat je weer mee gemaakt heb . En zou best wel moeilijk zijn afscheid nemen , En vond heel leuk en fijn dat we zo mee mochten reizen .. Nou geniet nog maar goed van de laatste Week daar , En dan daarna een fijne vakantie week. Nou ik zeg tot gauw dan maar he, dikke knuffel ??????

Garry en Ina v.d.T.

Hebben ook "genoten"van je verhalen, wat een andere wereld. Daar kun je je geen voorstelling van maken, is nu een beetje gelukt door jouw mooie verhalen en foto's. Dank daarvoor en geniet nog even. Goede thuisreis!!

Gerda

Inderdaad ook ik keek elke zondag uit naar je reisverslag en foto's.
Wat ik ook al had aangegeven erg bijzonder om zo een stukje mee te kunnen beleven van jou ervaringen.
Geniet ook nog even op een andere manier van het land.
En hoop je weer snel te zien en te spreken.
Warme, lieve groet van mij

Anneke

Lieve Marieke
Bedankt voor al je prachtige, warme ( in dubbele betekenis ) verhalen, ook namens Jelle, die steeds heeft meegelezen.
Mooi, je liefde voor het land en voor de mensen daar, te proeven !
Wat een bijzondere ervaring.
Geniet nog van je laatste week en van je vakantie daarna !
Goede thuisreis, ik ben blij je straks weer te zien !!
Liefs, Anneke

Annelies

Lieve mams,

Alweer een prachtig verhaal waarin je je belevenissen vanuit verschillende invalshoeken benadert. Mooi hoor.
Een goede laatste week, geniet ervan!
En daarna lekker relaxen in je vakantieweek!

Dikke knuffel, Lies

Jetty

Hee hoi. Zit je reis er al weer bijna op. Het was fijn je reis op deze manier een beetje met je mee te beleven. Aan de ene kant van zo veraf maar zoals jij alles beschrijft maakt dat wij hier toch wel een heel levendig beeld kregen van jij in jou tijdelijke wereldje daar. Mooi om in je verhalen zo te merken dat ondanks alles wat je meemaakt en ziet, mooie en ook moeilijke dingen, je zo dicht bij jezelf blijft. Je verhalen zijn zo echt: jij. Prachtig de manier waarop je ons meenam op je reis. Dank je wel. En, ik heb het al vaker gezegd maar kan het niet genoeg zeggen hoeveel bewondering ik voor je heb. Nog mooie laatste momenten vergaren daar en een veilige reis terug naar huis. Dikke zoen!

Nynke

Hoi lieve Marieke, wat gaat de tijd toch snel. Zitten nu de weken waarin je je zo hebt ingezet er al weer op. Het was mooi om dit via de wekelijkse verhalen te mogen volgen, en over de sfeer en de indrukken die je hebt opgedaan, de kleuren en warmte van het land. Een hele ervaring, die niemand je meer afneemt. Nog veel succes de laatste dagen en daarna lekker genieten van je trip. Een hele goede thuisreis, knuf Nynke

Renate

Lieve Marieke, goh zit het er bijna alweer op. Wat zal het eerst weer wennen zijn in dit kikkerlandje. Gelukkig heb je eerst nog een weekje zon en kun je een beetje wennen aan het idee om weer naar huis te gaan. Het zal eerst weer een hele omschakeling zijn. Bedankt voor al je mooie verhalen! Nog een fijne week aan het strand en een hele goeie reis terug! Liefs Renate